دیماه، شروع امتحانات مجتمع

۱۳۸۹ اسفند ۲۱, شنبه

نوروز در اسلام

آداب اسلامي نــوروز

در كتاب مفاتيح‌الجنان كه طي دهه‌‌هاي گذشته يكي از بزرگ‌ترين كتاب‌هاي مورد رجوع عموم براي انجام مستحبات مذهبي بوده به نماز عيد نوروز اشاره شده كه نمازي است توأم با قرائت سوره حمد و سوره‌هاي قدر، كافرون، توحيد، فلق و ناس و بسيار شبيه به نمازي است كه ضمن آداب و اعمال روز جمعه و روز عيد غدير خم وارد شده است.

مفاتيح الجنان همچنين روايتي از معلي‌بن‌خنيس را درباره نوروز ذكر كرده است كه اعمال اين روز و دعاي مربوط به آن را همراه دارد. بي‌آنكه اشاره‌اي به فضيلت اين روز كرده باشد. ولي بحارالانوار مجلسي روايات معلي‌بن‌خنيس را به تفصيل آورده است. در آن روايات به فضيلت و برتري اين روز نسبت به ساير ايام بسيار پرداخته است و يكي از روايات مفصل معلي‌بن‌خنيس از نوروز را اين گونه تجليل كرده است: نوروز روزي است كه كشتي نوح بر كوه جودي قرار گرفت، روزي است كه جبرئيل بر نبي عليه‌السلام نازل شد، روزي است كه رسول اكرم صلي‌‌الله عليه‌وآله، علي عليه‌السلام را بر دوش كشيد تا بت‌هاي قريش را از بالاي كعبه مي‌كند، روزي است كه نبي عليه‌السلام به وادي جن رفت و از ايشان بيعت گرفت، روزي است كه براي علي عليه‌السلام از مردم بيعت گرفت (غدير خم) روزي است كه قائم آل محمد ظهور خواهد كرد و روزي است كه امام عصر عجل‌الله تعالي فرجه‌الشريف بر دجال پيروز خواهد شد.


و اما روايت خنيس به نقل از امام صادق عليه‌السلام در مفاتيح الجنان:

فرمود: چون نوروز شود غسل كن و پاكيزه‌ترين جامه‌هاي خود را بپوش و به بهترين بوي‌هاي خوش خود را معطر گردان پس چون از نمازهاي پيشين و پسين و نافله‌هاي آن فارغ شدي، چهار ركعت نماز بگذار يعني هر ركعت به يك سلام و در ركعت اول بعد از حمد ده مرتبه اناانزلنا و در ركعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل يا ايهاالكافرون و در ركعت سوم بعد از حمد ده مرتبه قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق را بخوان و بعد از نماز به سجده شكر برو و اين دعا را بخوان.

همان طور كه مشاهده مي‌شود اين روز نيز چون اعياد اسلامي با غسل كردن، پوشيدن جامه نو و معطر گرديدن به بوي‌هاي خوش و روزه داشتن آغاز مي‌شود، ضمن آنكه نمازي مشابه نمازهاي ساير اعياد اسلامي دارد.

نماز عيد نوروز

نماز عيد نوروز مشتمل است بر قرائت سوره حمد و سوره‌هاي قدر، كافرون، توحيد، فلق و ناس و بسيار شبيه به نمازي است كه ضمن آداب و اعمال روز جمعه و همين طور اعمال روز عيد غدير خم وارد شده است.

از آنجا كه قرائت سوره قدر در نماز عيد نوروز توصيه شده است مي‌توان دريافت كه عيد نوروز نيز چون ديگر اعياد اسلامي با نزول بركات و آيات الهي همراه بوده است. تاكيد بر قرائت سوره‌هاي كافرون، توحيد، معوذتين نيز مي‌تواند اشاره به درخواست دفع انواع شرور و بدي‌ها داشته باشد.

دعاي عيد نوروز

دعاي مخصوص عيد نوروز با درود و صلوات بر رسول اكرم صلي‌‌الله عليه‌وآله و آل او و اوصيا و همه انبيا و رسولان آغاز مي‌شود آنگاه با فرستادن درود بر ارواح و اجساد ايشان ادامه مي‌يابد.

در اين دعا آمده است: (هذا الذي فضله و كرمته و شرفته و عظمت خطره) اين فراز با اندكي جابجايي در كلمات در دعاي مخصوص ماه مبارك رمضان، ماه نزول قرآن نيز آمده است.

فراز پاياني دعاي مخصوص عيد نوروز : ( اللهم .... ما فقدت من شي فلا تفقدني عونك عليه حتي لا اتكلف مالا احتاج اليه يا ذالجلال و الاكرام ) از آن جهت كه در آن سخن از گم شدن و گمشده‌ها به ميان مي‌آيد بيش از اندازه قابل توجه است زيرا، چنانكه نقل شده است عيد نوروز همان روزي است كه حضرت سليمان عليه‌السلام انگشتري خويش را پس از مدتي پيدا كرده است.

۱۳۸۹ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

گزارش جلسه دبیران در تاریخ 15/12/89

باسمه تعالی

از: آموزشگاه خدیجه کبری (س)                                 تاریخ: 15/12/89

به: مدیریت محترم مدارس ج.ا.ا در کویته جناب حاج آقای کاظمی

موضوع : گزارش جلسه دبیران در تاریخ 15/12/89 روز یکشنبه


 

با عرض سلام و تبریک هفته منابع طبیعی و همچنین هفته احسان و نیکوکاری بدین وسیله گزارش جلسه دبیران در روز یکشنبه 15/12/89 به استحضار می رسد:

جلسه راس ساعت 12:00با حضور سرپرست مجتمع خانم رزاقپور، معاون آموزشی خانم معصومی و دبیران زیر با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید توسط خانم رفیعی شروع شد:

  1. خانم علوی    
  2. خانم مقدسی
  3. خانم اکبری
  4. خانم سجودی
  5. خانم مرادی
  6. خان حق جو
  7. خانم صادقی
  8. خانم موسوی
  9. خانم میرزایی
  10. خانم رفیعی
  11. خانم ازهری
  12. خانم حیدری
  13. خانم کریمی
  14. خانم نظری

سپس خانم رزاقپور بعد از سلام و خسته نباشید و تبریک پیشاپیش سال نو، موارد زیر را ذکر نمودند:

  1. برنامه ریزی درسی برای ایام عید دانش آموزان توسط دبیران
  2. تجدید نظر در مورد بودجه بندی کتاب ها برای روزهای بعداز عید
  3. برقرار بودن رتبه اول خدیجه کبری س در بین مدارس ج ا ا د رکویته در نمرات ماهانه (میانگین 3 ماهه) با تلاش دانش آموزان و همکاری همکاران که 96% نمرات را گرفته بودند.
  4. رساندن پیغام تشکر جناب حاج آقای کاظمی مدیریت محترم مدارس کویته از مراسم و جشنواره غذای فجر
  5. کمک درسی به دانش آموزان با بنیه ضعیف درسی در ایام باقی مانده از سال 89.
  6. نمونه طرح درسی جدید که بخشنامه شده است.
  7. رعایت بودجه بندی وبرنامه ریزی برای کلاس های جبرانی متوسطه و پیش دانشگاهی و برنامه داشتن برای دانش آموزان در ماههای آینده
  8. تشکر ویژه خانم رزاقپور از همکاری صمیمانه و زحمات همکاران در برگزاری هر چه بهتر مراسم ایام ا... دهه فجر 89 و تقدیم تقدیر نامه های دریافت شده از طرف حاج آقای خرازانی از کراچی به خانم علوی، خانم موسوی ، خانم معصومی، خانم میرزایی و خانم رزاقپور در این بابت.

جلسه با پذیرایی و ختم صلوات بر محمد و آل محمد (ص) پایان یافت.


 

با احترام

سرپرست مجتمع خدیجه کبری س

فرزوان رزاقپور

گزارش جلسه گردهمایی اولیا با مربیان آموزشی در تاریخ 26/11/1389

باسمه تعالی

از: آموزشگاه خدیجه کبری (س)                                 تاریخ: 26/11/89

به: مدیریت محترم مدارس ج.ا.ا در کویته جناب حاج آقای کاظمی

موضوع : گزارش جلسه گردهمایی اولیا با مربیان آموزشی در تاریخ 26/11/1389 روز سه شنبه


 

با عرض سلام بدین وسیله گزارش جلسه گرد همایی اولیا و مربیان مجتمع خدیجه کبری س در تاریخ 26/11/89 در روز سه شنبه به استحضار می رسد:

بعد از توزیع دعوتنامه ها در 25/11/89 دربین دانش آموزان در روز موعود اولیای دانش آموزان در مجتمع حضور پیدا کردند.

ساعت 11:00 شروع جلسه با تلاوت چند از کلام ا... مجید توسط دانش آموز پیش دانشگاهی منصوره سید سلیمان انجام شد.

مدیر محترم مجتمع خدیجه کبری(س) خانم رزاقپور بعد از سلام و احوالپرسی با والدین محترم دانش آموزان گرامی و تبریک خجسته میلاد نبی اکرم (ص) و هفته وحدت و ایام دهه ی فجر انقلاب اسلامی ایران، به آنان خیر مقدم گفتند.         

ایشان سپس درباره هفته وحدت فرمودند: به روایت اهل سنت 12 ربیع الاول میلاد پیامبر اکرم (ص) است وبه روایت اهل تشیع 17 ربیع الاول. به ابتکار امام خمینی (ره) این ایام از12 ربیع الاول تا 17 ربیع الاول هفته وحدت شیعه و سنی نامگذاری شد.

مسلمانان چه شیعه باشند و چه سنی باشند همه مسلمان هستند و اعتقاد به خدا و کتاب به خدا دارند.و رمز پیروزی انقلاب ایران اسلامی ایران وحدت میان مسلمانان بود.

ایشان افزودند: 9 ربیع الاول تاج گذاری و شروع امامت امام زمان عج بود و از خداوند خواستاریم که امام زمان عج هر چه زود تر ظهور نماید و دنیا را پر از عدل و داد نماید.

هم چنین مدیر محترم مجتمع نکاتی درباره یونیفرم سال آینده دانش آموزان اهدایی از طرف سر کنسول محترم ج ا ا در کویته ذکر کردند و از جناب سر کنسول حاج آقای یحیوی و مسوولین مدارس کویته تشکر نمودند. نکات ذکر شده شامل موارد زیر بود:

1- درست کردن لباس برای سال آینده

2- یونیفرم مقطع ابتدایی لباس به رنگ سوسنی و مقنعه سفید می باشد.

3- یونیفرم مقطع راهنمایی لباس کرمی و مقنعه سرمه ای

4- یونیفرم مقطع دبیرستان لباس سرمه ای و مقنعه سیاه

5- به موقع آمدن دانش آموزان به مدرسه

6- کمتر غایب شدن دانش آموزان

7- اولویت تربیت بر علم برای دانش آموزان

در ادامه خانم اخلاقی دبیر مشاوره خدیجه کبری س نکاتی به اختصار زیر بیان نمودند:

  1. ارتباط صمیمانه با دختران که باعث امنیت اخلاقی بیشتر در بیرون از خانه و جامعه برای آنان می شود.
  2. دادن اعتماد به نفس به دختران و جلوگیری از تبعیض
  3. فراهم کردن موقعیت درس خواندن برای آنان
  4. بنیان تربیت فرزندان در خانواده است.

همچنین خانم معصومی معاون مجتمع خدیجه کبری س در ادامه بعد از تبریک هفته وحدت و تسلیت ایام گذشته از ماه صفر نکاتی در مورد بهداشت فرزندان برای والدین با این عناوین ذکر کردند:

  1. بهداشت پوست
  2. بهداشت مو
  3. بهداشت چشم
  4. بهداشت گوش
  5. بهداشت دست
  6. بهداشت پا

در پایان جلسه بعد از پذیرایی جلسه معارفه اولیا با معلمین فرزندانشان و بعضا تبادل نظر در مورد آنان انجام شد.

۱۳۸۹ اسفند ۱۶, دوشنبه

رزچوبه :کشنده سلولهای سرطانی


زردچوبه :کشنده سلولهای سرطانی

ماده شیمیایی که در ادویه زردچوبه وجود دارد،می تواند سلولهای سرطانی را نابود کند .از دیر باز تصور می شد که این ماده موسوم به کر کامین خواض شفا پخش دارد وهم اکنون آزمایشهایی به روی آن به عنوان دارویی برای معالجه آرتروز و حتئ فراموشی در حال نجات است .

آزمایشهای تازه توسط تیمی در مرکز تحقیقات سرطان کمک نشان می دهد که این ماده می تواند سلولهای سرطان مری را در آزمایشگاه نابود کند

بیماری چشمی دیابت:

اختلال چشمی در دیابت بسیار شایع است و با افزایش طول مدت ابتلا به دیابت شیوع آن بیشتر می شود

؛به طوری که پس از ده سال تقریبا نیمی وبعد از بیست سال حدود 90 درصد بیماران مبتلا به دیابت دچار اختلال بینایی میشوند .لازم است تمام بیماران دیابتی که بیش از 5سال مبتلا به دیابت شده اند .هر سال توسط متخصص معاینه شوند .

در مورد پیشرفته : تشکیل عروق جدید در داخل چشم،سبب خونریزی درزجاجیه وکنده شدن شبکه میشود این اتفاق سبب افت شدید بینایی بیمارمی شود امروزه با کمک لیزر،اختلال چشمها تا حد زیادی قابل کنترل هستند،غیر از عوارض ذکر شده در بر خی بیماران دیابت آب مروارید آب سیاه نیز ممکن است به وجود آید.

نحوه ی جذب و محل تزریق (انسولین):

الف)سرعت جذب انسولین:اگر انسولین به پوست شکم تذریق شود،زود ترازبازو و در بازو زود تر از ساق پا جذب می شود.

تغییرات جذب انسولین در حالتهای جدید:

فعالیت و ورزش کردن←افزایش سرعت جذب انسولین

افزایش دمای محیط ←افزایش سرعت جذب انسولین

ماساژ دادن ناحیه تزریق ←افزایش سرعت جذب انسولین

تزریق عمیق تر ←افزایش سرعت جذب انسولین

تزریق با فشار ←افرایش سرعت جذب انسولین

تزریق واحد کمتر انسولین←کاهش سرعت جذب انسولین

کاهش دمای محیط ←کاهش سرعت جذب انسولین

مصرف دخا نیات←کاهش سرعت جذب انسولین


با تشکر فراوان

متصدی آزمایشگاه:مرضیه مقدسی








ازمایش کلاس سوم راهنمایی

ازمایش کلاس سوم راهنمایی

27/10/89 ازمایش به روش مالش و القا و تماس انجام شد توسط یک پارچه ی پشمی و میله ی پلاستیکی و شیشه ای .

28/11/89 تشکیل زنجیره ی مغناطیسی : توسط یک اهنربا و چند سوزن ته گرد

4 /12/89 تهیه مدار الکتریکی توسط لامپ کوچک و مقداری سیم و متصل کردن سر دو سیم به همدیگر و مشاهده ی جریان الکتریکی به وسیله ی روشن شدن لامپ و تماس اجسام فلزی و غیر فلزی ویادداشت های مشاهدات

31/11/89 آزمایش خون صورت گرفت و گروه خونی دانش آموزان مشخص شد و برای هر کدام کارت تهیه شد



آ زمایش خون اول و دوم و سوم متوسطه با حضور خانم مقدسی و خانم کریمی انجام شد